Usługi

Periodontologia

Periodontologia zajmuje się profilaktyką i leczeniem chorób przyzębia, zwanych potocznie paradontozą.

Zapalenie przyzębia jest wywoływane przez płytkę bakteryjną, która gromadzi się najczęściej na krawędzi dziąseł i w przestrzeniach między-zębowych. Jeżeli płytka nie będzie regularnie usuwana, organizm zareaguje na nią stanem zapalnym.

Choroby przyzębia są najczęstszą przyczyną przedwczesnej utraty zębów!

Do objawów należą:

• krwawienia dziąseł (będące podstawowym i najważniejszym objawem choroby) zdrowe dziąsła nigdy nie krwawią!
  • obnażenie korzeni (odsłanianie szyjek zębowych)
  • obrzęki dziąseł
  • ból dziąseł
  • rozchwianie zębów

Bakteryjna płytka nazębna, tworząca się na wszystkich powierzchniach zębów, błonie śluzowej dziąsła i uzupełnieniach protetycznych w jamie ustnej, najczęściej powoduje zapalenie dziąseł oraz zaostrzenie już istniejących, przewlekłych stanów zapalnych. Zapalenie dziąseł sprawia, że są one obrzęknięte oraz łatwo krwawiące – zwłaszcza podczas mycia zębów.

Znaczne nagromadzenie płytki bakteryjnej wraz z wywołanym różnymi czynnikami osłabieniem układu immunologicznego, sprzyja rozwojowi stanu zapalnego przyzębia. Dalszy przebieg choroby jest całkowicie indywidualny dla każdego pacjenta.

Nieusuwana płytka nazębna z czasem ulega mineralizacji, prowadząc do powstania kamienia nazębnego.

Zapalenie przyzębia, czyli paradontoza to proces chorobowy, w którym oprócz dziąsła zmiany chorobowe dotyczą także więzadeł przyzębia oraz kości, co powoduje ich powolny zanik. Powstają patologiczne kieszonki przyzębne, w których zalegają resztki pokarmowe oraz chorobotwórcze bakterie. Doprowadza to do zapalenia przyzębia, czego skutkiem jest postępujące obniżanie się dziąseł oraz obnażenie korzeni.

Nieleczone choroby przyzębia mają bardzo duży wpływ na ogólny stan zdrowia, zwiększając prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca, incydentów neurologicznych, cukrzycy oraz powikłań ciążowych.

Leczenie chorób przyzębia w naszym gabinecie składa się z trzech faz:

• faza I - higienizacyjna
  • faza II - terapia wektorowa- zasadnicze leczenie przyzębia
  • faza III - podtrzymująca terapię

Faza higienizacyjna:

Zasadnicze leczenie przyzębia powinno być poprzedzone fazą higienizacyjną, w której ze wszystkich obszarów naddziąsłowych usunięty zostaje kamień nazębny i płytka bakteryjna. Elementem tej fazy jest również uświadomienie pacjentowi, jak ważna jest codzienna higiena jamy ustnej, a także przeprowadzenie instruktażu mycia zębów. Fazę tę zamyka profesjonalne czyszczenie zębów.

Terapia wektorowa:
W tej fazie zastosowanie znajduje ultradźwiękowy system Vector Paro firmy Dürr Dental Przeprowadzona nim terapia jest delikatna i bezbolesna, a wszystkie obszary poddziąsłowe zębów zostają jednocześnie oczyszczone, wypolerowane i zaimpregnowane specjalnym fluidem zawierającym hydroksyapatyt, czyli substancję, z której zbudowany jest ząb. Kieszonki dziąsłowe i powierzchnia korzenia zostają dokładnie oczyszczone ze złogów płytki bakteryjnej.

Faza podtrzymująca:

Tzw. Recall, to systematyczne wizyty kontrolne, celem utrzymania i monitorowania uzyskanej poprawy oraz niedopuszczenia do powrotu procesu zapalnego. Podczas tej fazy:

• co 4-6 miesięcy sprawdzamy krwawienie i stan dziąseł
  • co 6-12 miesięcy badamy głębokość kieszonek dziąsłowych, warunki zgryzowe oraz ubytki próchnicowe
  • co 2-3 lata zalecamy kontrolę radiologiczną prosząc o zdjęcie pantomograficzne

Terapia wektorowa zapewni Państwu:

• remisję objawów stanu zapalnego
  • skuteczne usunięcie kamienia
  • bezbolesny przebieg leczenia
  • zniesienie nadwrażliwości i impregnację powierzchni zębów, przy użyciu hydroksyapatytu

Chirurgiczne leczenie chorób przyzębia to procedury pozwalające na uniknięcie ekstrakcji zęba, kiedy zawodzą zabiegi higienizacyjne i kiretaże (leczenie kieszonek przyzębnych). Najczęściej stosowane zabiegi chirurgii periodontologicznej to operacja płatowa oraz pokrywanie recesji dziąsłowych.

Operacja płatowa to zabieg polegający na odsłonięciu korzeni zębów, usunięciu tkanki zapalnej, wygładzeniu powierzchni korzeni i zamknięciu rany.

Pokrywanie recesji dziąsłowych to zabiegi pozwalające na odtworzenie tkanek nad koronami zębów. Zabiegi te polegają na przesunięciu dziąsła z boku lub sponad ubytku lub też na przeszczepieniu tkanki łącznej z innego miejsca w jamie ustnej.

Mikrochirurgia periodontologiczna to dział zajmujący się zabiegami mało inwazyjnymi w zakresie dziąseł. Umożliwiamy wykonanie w naszym gabinecie zabiegów:

• pokrycia recesji dziąsłowych
  • wydłużenia korony klinicznej
  • przeszczepów dziąsłowych
  • regeneracji ubytków kostnych
  • chirurgii plastycznej – korekty „uśmiechu dziąsłowego”

Mapa